A szürke ötven árnyalata


A szürke ötven árnyalata
(első 250 oldal...) 

Hallottam egy könyvről, sokan állították róla, hogy nagyon érdekes és jó regény. A metrók üvegén csak ez látható. Megfilmesítésére több hollywoodi ajánlat érkezett, kiadásáért pedig versengenek a kiadók. Az E. L. James által megírt sorozat első része, azaz A szürke ötven árnyalta meglepően hosszú ideig vezette a New York Times és a Barnes and Noble bestseller listáját. A könyv egy esetlen egyetemista lányról szól, ami így már kezdetnek nagyon elcsépelt. Annyi, de annyi film és könyv szól már a szerencsétlen lányról, aki mindig megbotlik, és se az élete, se ő maga nem tökéletes. Aztán betoppan az eszményített "sexyfiú", aki elsöpör mindent, és egy véletlen folytán a férfinak pont az esetlen, szürke lányka tetszik meg, majd boldogan élnek, amíg meg nem halnak. - Gondolná az ember. Na de itt jön a csavar, hogy azért mégis legyen mivel felkerülni a bestseller listákra. Egy véletlen folytán Anastasia Steele-nek kell meginterjúvolnia a milliárdos, sikeres és észveszejtően jóképű Christian Grey-t. A lánynak cseppet sincs ínyére a dolog, elvégre a héten vizsgázik, de barátnője/lakótársa kedvéért belemegy a dologba. Christian irányításmániás, kissé mogorva, de illedelmes és vonzó. Itt jön az első gond a regénnyel szerintem. Először találkoznak, de Ana a férfi minden érintésébe belebizsereg, sőt felnyög. Persze ez elképzelhető, de így szerintem túl hamar elkezdődik a cselekmény. Én még húztam volna az olvasót, de nem én írtam, nem ront rajta sokat. Újból összefutnak, majd eljutnak addig, hogy a pár Grey házában van, és akkor kezdődik a fondorlat. A házban egy külön szobát állítottak fel "olyan" célokra. Értem ezalatt, hogy egy vörös szoba egy nagy franciaággyal, mellettük szekrények és egy szófa. Ez mind szép és jó, ámde a szobát ezenkívül még bilincsek, ostorok, és egyéb szexuális kellékek díszítik. Mr. Grey egy szerződést ajánl Anának, ami nagyjából annyit tesz, hogy a lányt szexrabszolgájává tenné annak beleegyezésével. Ennyit a romantikáról.
Rengeteg véleményt olvastam és hallottam. Egyesek szerint a könyv egy nagy adag szenny, egy sodomai, újvilági szexregény, mások szerint a hatalom elnyomása a rejtett üzenet. Van, akinek egyszerűen csak tetszik, és van, aki simán beleunt. Egy dologban viszont mindenki egyet ért: a fordítás katasztrofális. A csöppet sem szimpatikus, arrogáns Tótisz András kapta a "megtiszteltetést", hogy lefordítsa a könyvet, aztán sorra követte el a hibáit és félrefordításait. A Kings of Leon nevű ismert (én nem ismerem, de ha fordító lennék, azért utánanéznék) zenekar nevét ő szépen átfordította Oroszlánkirályra, amitől a jelenet elvesztette az összes létező értelmét. Ez csak egy szerencsétlen példa volt, és azóta rengeteg vicces kép terjeng Tótiszról, mint pl. EZ és ITT még pár. Bezavart még a magyar fordításnál a gondolatjelek helytelen használata. Vannak részek, ahol már nem is tudom, hol beszél az illető és hol csak gondolkodik. Persze némi akadozás és logikus gondolkozás után rá lehet jönni, hogy "ide nem kellett volna gondolatjel, ide pedig igen", de akkor is zavaró.
Szóval a cselekmény mendegél tovább, eljutunk oda, hogy Ana beleegyezik a szerződésbe, azaz ő lesz Grey alárendeltje, szexrabszolgája, alattvalója, kiszolgáltatottja, stb. És én itt leraktam a könyvet. Most jöjjön a személyes véleményem erről az igen tanulságos könyvről.
(Tanulság: Ne vegyél úgy könyvet, hogy nem ismered a sztorit!)
Adott egy szűz lány, akinek megtetszik egy férfi. Ha kiderül róla, hogy aberrált, és nem képes egy normális kapcsolatra, elfogadja a degenerált feltételeit? Hát 99%-ban nem. És ha el is fogadja, minek írnak ilyen silány sztoriról könyvet? És hogy ha ilyen silány sztoriról írnak könyvet, miért nem írják meg érdekesebbre, különösebbre? (A könyv írói stílusa nekem például tetszik, fiatalos, korszerű, és annyira nem unalmas a regény, csak a folyamatos szexjelenetek annyira belassítják, hogy aki nem ezért vette meg a könyvet, automatikusan lerakja.) Az első kb. 250 oldalon (amit én elolvastam) már le lehetett szűrni, hogy ez egy nimfomán Twilight. Hét szexjelenetet olvastam, és még körülbelül 300 oldal hátravolt. Ana elfogadta az Alárendeltséget, és innen kezdve (én ugyan nem olvastam tovább, nincs gusztusom hozzá) gondolom a történet annyiból fog állni, hogy a pár b@szik. (Bocsánat, erre nincs szebb szó.) Én nem fogom ezzel szennyezni a tudatom tovább.
Szóval a könyvet ajánlom kiéhezett 18-35 éves nőcskéknek, vagy fiatal fiúknak, akik sok szexet akarnak olvasni. A könyv értékelése: 4.3/10

Simon Ágnes
http://static.keptelenseg.hu/p/d142ad5faab6f4f761b7d75587687ab0.jpg












1 megjegyzés:

  1. Most találtam rá unalmamban,és végigolvastam a véleményedet.
    Az első meglátásom hogy az első 250-ból ítéled meg ugye a könyvet ez már rossz.Teljes vélemény csak egy végig olvasott könyvről tudunk adni.
    Valóban kicsit sablon sztorinak tűnik.
    Azt mondod hogy tele van szex jelenetekkel,és ez belassítja a történetet,szerinte pont nem így van:)
    A könyv ezek nélkül érdektelen és értelmetlen volna.
    Nem hiszem hogy az író,a sadomiát akarná terjeszteni,vagy hogy ő egy kiéhezett nő lenne aki erről álmodozik,sokan illetik ilyen dolgokkal, holott szerintem ez egy remek téma volt,remekül rávilágított arra hogy milyen erősek is tudunk lenni ha van aki támogat,ha jön valaki és megváltoztat,Ana képes volt leszoktatni Christiant a sadomiáról,pusztán azzal hogy szerette.Ha elolvastad volna mind a 3 részét akkor rájössz erre.
    És egyáltalán nem értek azzal egyet hogy a könyvet kiéhezett 18-35 éves nőknek kellene olvasni:)
    Ha félretesszük a tartást és a női büszkeséget bevallhatjuk, hogy csaknem mindannyian belementünk volna ha ez velünk történik.
    Hogy miért ? mert a nők élvezik hogy figyelnek rájuk még akkor is ha ez ilyesfajta figyelem, élvezik kényelmet,és főleg a kihívást, hogy valakit megváltoztathat.
    Több százan olvassuk titokban,és álmodozunk,csupán azért mert félünk az elítéléstől.
    Szóval a véleményem az, hogy mielőtt ilyeneket írsz,és felfordul a gyomrom,nézz magadba,és olvasd el a könyvet.

    VálaszTörlés